Instructie Verantwoord Alcohol Schenken

IVA certificaat (instructies verantwoord alcohol schenken)

Barvrijwilligers doen belangrijk werk. Zij zorgen ervoor dat clubleden na het tennissen nog gezellig samen van een hapje en een drankje kunnen genieten. Maar dat brengt ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Daarom heeft de KNLTB in samenwerking met NOC*NSF en andere sportbonden de Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) in het leven geroepen.

De Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) biedt barmedewerkers de kennis om op een goede manier met die verantwoordelijkheid om te gaan. Elke barvrijwilliger is verplicht deze instructies te hebben gelezen en de (gratis) online toets hebben gemaakt. Na het maken van deze toets ontvang je een certificaat als bewijs dat je verantwoord omgaat met je taak als barvrijwilliger.

Wat wordt van jou verwacht als barvrijwilliger?

Wij als bestuur vinden het ontzettend belangrijk dat we als vereniging voldoen aan de regels van verantwoord alcohol schenken. Het is dan ook verplicht vanuit de overheid om voorafgaand wanneer je bardienst gaat draaien het certificaat IVA (instructies verantwoord alcoholschenken) succesvol afgerond hebt. Indien je de test voor je bardienst niet succesvol hebt afgerond, wordt je barborg niet uitgekeerd.

Wij verwachten daarom dat elke barvrijwilliger zijn certificaat gaat halen. Na het behalen van het certificaat wordt een kopie direct doorgestuurd naar de barmanager. De barmanager houdt deze certificaten in beheer en zorgt dus voor de registratie van onze gekwalificeerde barmedewerkers.

Wees niet bang, de online toets bevat 20 vragen, waarvan wij denken dat deze zeer eenvoudig te beantwoorden zijn, zeker naar het lezen van de aangeboden informatie op de website.

LET OP!! De Drank- en Horecawet vereist dat een barvrijwilliger de instructie verantwoord alcohol schenken (IVA) heeft gevolgd en succesvol heeft afgerond. Heb je de test nog niet gedaan, doe dit dan nu gelijk, zodat je dit niet meer kunt vergeten.

Hoe werkt het?

Ga naar de website http://www.nocnsf.nl/iva. Hier vind je alle informatie over de IVA. Wanneer je onbekend bent met de regels rondom verantwoord alcohol schenken lees dan de informatie goed door. Als je die informatie hebt gelezen en bekeken ga naar "Doe de test”. Vul de gegevens zoals gevraagd wordt in en zet bij

E-mailadres: barverantwoordelijke

Emailadres: [email protected]

Naam barverantwoordelijke: Danny van Dijk

E-mailadres ondernemingsdossier: kun je leeg laten

Vervolgens start je met het beantwoorden van de twintig vragen. Slaag je voor de toets dan ontvang je direct je certificaat. Op dat zelfde moment wordt automatisch het certificaat ook naar de clubmanager gestuurd. Dit hoef je dus niet meer zelf te doen. Het IVA certificaat hoef je maar eenmalig te halen en is geldig voor de daarop volgende jaren.

Heb je vragen over de IVA, stuur dan een emailbericht naar [email protected]

Bedankt voor je medewerking en succes!